اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی دیسک گردن یک روش درمانی موثر برای بهبود فتق یا بیرون زدگی دیسک‌های گردن است. عوامل زیادی باعث ایجاد دیسک گردن می‌شوند و زمانی که پارگی در قسمت دیسک رخ می‌دهد، به اعصاب نخاع و مهره‌ها فشار زیادی وارد شده و فرد درد شدید را احساس می‌کند. از مهمترین مزایای اوزون تراپی گردن این است که هیچ آسیبی به بافت‌های سالم اطراف ناحیه دیسک وارد نمی‌شود و بیمار پس از تزریق اوزون می‌تواند دوباره فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد.

اگر می‌خواهید دچار عوارض اوزون تراپی گردن نشوید، توصیه می‌کنیم حتماً مراحل تزریق اوزون را تحت نظر متخصصان اوزون درمانی انجام دهید. پزشکان متخصص پس از انجام هر مرحله، به بیماران مراقبت های پس از اوزون تراپی گردن و همچنین میزان فعالیتی که باید داشته باشند توصیه می‌کنند. از آنجا که کسب اطلاع در ارتباط با هزینه اوزون تراپی گردن و مراحل انجام آن بسیار اهمیت دارد، در ادامه این مقاله بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

اوزون تراپی دیسک گردن چیست؟

اوزون تراپی دیسک گردن یکی از روش‌های موثر درمانی است. که برای کنترل و کاهش درد و همچنین بهبود کامل بیمارانی که از ناحیه گردن دچار آسیب شده‌اند، توصیه می‌شود. اوزون درمانی دیسک گردن یک روش غیر تهاجمی است و پس از چند جلسه تزریق اوزون، بهبود موثری در ناحیه دیسک که دچار لغزش و افتادگی شده مشاهده خواهد شد.

معمولاً از روش اوزون درمانی گردن برای درمان التهابات فتق دیسک گردن بهره می‌برند و با توجه به اینکه گاز O3 در بافت‌های بدن تبدیل به اکسیژن می‌شود و در دسترس سلول‌ها قرار می‌گیرد، این روش می‌تواند به روند بهبود بیماران کمک زیادی بکند. در اوزون تراپی گردن با افزایش یافتن مقاومت بدن و توده‌های عضلانی، میزان فشار در ناحیه دیسک به تدریج کم خواهد شد.

اوزون تراپی دیسک گردن چیست؟

مراحل اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی دیسک گردن در حال حاضر در علم پزشکی بسیار کاربرد داشته و به عنوان بهترین روش‌ها برای درمان و بهبودی کامل دیسک‌ها گردن شناخته می‌شود. در روش اوزون درمانی دیسک گردن، ابتدا بیمار به اتاق عملی که مجهز به دستگاه فلوئوروسکوپی است انتقال داده می‌شود. سپس دیسک‌های مشکل‌دار مشخص خواهند شد. پس از آن یک تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک گردن شود.

در این روش گاز به صورت مستقیم وارد هسته دیسک می‌شود و از حجم داخلی آن کاسته خواهد شد. کاهش حجم دیسک به دلیل اکسیده شدن پروتئوگلیکان‌ها که یک نوع پروتئین ژل مانند در مرکز دیسک است، اتفاق می افتد. با کم شدن حجم دیسک فشاری که به ریشه‌های عصبی وارد شده کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه درد بیمار نیز کمتر خواهد شد.

روش اوزون درمانی گردن دردناک نیست و افرادی که وارد این فرایند درمانی می‌شوند، می‌توانند به راحتی درد را تحمل کنند. پس از اینکه تمام مراحل تزریق گاز انجام شد، سوزن از ناحیه اتصال خارج می‌شود و فرد بیمار باید مراقبت های پس از اوزون تراپی گردن را به طور مناسبی انجام دهد تا اثرگذاری تزریق اوزون را پس از هر جلسه مشاهده کند.

مطالعه بیشتر: اوزون تراپی کمر چگونه است؟

انواع روش اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی دیسک گردن معمولاً به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

اوزون درمانی گردن از طریق تزریق گاز اوزون به عضلات

در اکثر موارد جهت اوزون درمانی گردن از سوزن‌های مزوتراپی برای تزریق اوزون به داخل عضله و زیر پوست استفاده می‌شود. در این شیوه میکروسیرکولاسیون ناحیه دیسک افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو زمانی که جریان خون و اکسیژن رسانی بالا می‌رود،  در مدت زمان کوتاهی درد بیمار کاهش می‌یابد.

انواع روش اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی گردن به روش تزریق اوزون داخل دیسک

شیوه اوزون تراپی دیسک گردن به صورت تهاجمی و مستقیم است که بر روی دیسک اعمال می‌شود. در این روش گاز o3 از طریق تزریق با یک سوزن بلند وارد دیسک می‌شود. اوزون تراپی داخل دیسک فقط یک بار صورت خواهد گرفت. از آنجا که حجم دیسک در یک جلسه کاهش پیدا می‌کند و التهابات از بین می‌رود، فشار روی اعصاب گردن نیز کاهش پیدا کرده و درد به صورت قابل توجهی کم می‌شود.

برای انجام مراحل اوزون درمانی گردن توسط پزشکان متخصص می‌توانید به کلینیک پی آر پی دکتر ناصح یوسفی مراجعه نمایید. متخصصان این کلینیک با داشتن سابقه درخشان در درمان دیسک گردن از طریق روش اوزون تراپی می‌توانند به طور موثر دیسک گردن شما را درمان کنند.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبحشی

مزایای اوزون تراپی دیسک گردن

اوزون تراپی گردن یک روش بی‌خطر برای درمان دیسک گردن است. علاوه بر این دوران نقاهت آن کوتاه‌تر بوده و عوارض کمتری نسبت به جراحی دارد. در کل مزایای اوزون تراپی گردن دیگری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- در این روش هیچ نوع آسیبی به بافت‌های سالم اطراف دیسک وارد نمی‌شود و روند بهبودی سریع اتفاق می‌افتد.

۲- بیمار می‌تواند پس از هر جلسه تزریق فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر اوزون بر دیسک کمر + اوزون تراپی

۳- از دیگر مزایای اوزون تراپی گردن این است که بیمار غالباً به تکرار تزریق اوزون پس از اتمام دوره درمان نیاز نخواهد داشت و چنانچه نیاز باشد، میزان موفقیت آن بالاتر خواهد رفت.

۴- با توجه به اینکه جراحی ستون فقرات خطرات زیادی دارد، اوزون درمانی گردن بهترین روش جایگزین است و عوارض ناشی از آن بسیار خفیف می‌باشد.

۵- از مهمترین مزایای اوزون تراپی دیسک گردن این است که در بسیاری از موارد بیماران در یک جلسه تزریق به طور کامل درمان می‌شوند و نیازی به تزریق دوم ندارند.

عوارض اوزون تراپی دیسک گردن

بسیاری از پژوهش‌های علمی اوزون درمانی دیسک گردن را یک روش بی‌خطر می‌دانند. با این حال هنوز نگرانی‌هایی در مورد تکنیک تزریق اوزون در گردن و عوارض جانبی آن وجود دارد. به طور کلی عوارض ناشی از اوزون درمانی دیسک گردن عبارتند از:

۱- عفونت ستون دیسک (دیسکایتیس)

۲- احتمال خونریزی رتینال (شبکیه)

۳- خطر آبسه ستون فقرات

۴- بروز سپتی سمی (عفونت خطرناک در خون)

۵- آسیب قلبی و آمبولی ریوی (PE) در موارد نادر

۶- بروز عارضه های کوچک مانند درد در ناحیه تزریق

عوارض اوزون تراپی دیسک گردن

هزینه اوزون تراپی گردن

هزینه اوزون تراپی گردن معمولاً براساس نوع کلینیک و شهری که بیمار در آن سکونت دارد. متفاوت است. اگر کلینیک درمانی دارای متخصصان توانبخشی و همراه با تجهیزات مدرن باشد، قاعدتاً میزان هزینه اوزون تراپی بیشتر خواهد بود. بنابراین افرادی که در مورد هزینه اوزون تراپی گردن سوال دارند، باید ابتدا از پزشک خود در مورد تعداد جلساتی که باید تحت درمان باشند اطلاعات لازم را کسب کنند.

مقالات پیشنهادی: دیسک کمر خفیف چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

مراقبت های پس از اوزون تراپی گردن

۱- پس از تزریق اوزون باید حتماً ۲۰ دقیقه دراز بکشید. اوزون حتی پس از تزریق نیز در بدن تاثیرگذار است. دراز کشیدن این فرصت را می‌دهد که گاز تزریق شده در بدن چرخیده و سموم باقی مانده در دیسک دفع شود.

۲- پس از هر جلسه اوزون درمانی گردن، آب کافی بنوشید و از مکمل‌ها استفاده کنید. مکمل‌ها باعث جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. شما باید یک ساعت پس از تزریق از مکمل‌ها استفاده کنید. ویتامین‌های مصرفی نیز شامل  ویتامین B ،C ،E ،A، سلنیوم، زینک، N-استیل سیستئین و مس هستند.

۳- پس از اوزون تراپی گردن سعی کنید از خوردن غذاهای سنگین و زیاد بپرهیزید.

مراقبت های پس از اوزون تراپی گردن

خلاصه مطالب

اوزون تراپی دیسک گردن یکی از روش‌های غیر تهاجمی برای بهبود عارضه دیسک گردن است. افرادی که دچار بیرون زدگی یا فتق دیسک گردن هستند، می‌توانند طی چند جلسه درمانی برای کنترل، کاهش و از بین بردن درد خود از طریق این روش اقدام کنند. مزایای اوزون تراپی گردن به حدی است که بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از این روش به عنوان روش جایگزین جراحی استفاده کنند، چراکه جراحی ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری در ناحیه گردن ایجاد کند.

 

 

در علم پزشکی هنوز در مورد عوارض اوزون تراپی گردن و تکنیک‌های تزریق آن نگرانی‌هایی وجود دارد، اما با این حال این روش کم عارضه ترین روش درمانی است و چنانچه توسط متخصصان توانبخشی صورت گیرد، از بسیاری از عوارض جلوگیری می‌شود. شما بیماران گرامی داشتن اطمینان خاطر از انجام اوزون تراپی گردن، می‌توانید به کلینیک دکتر ناصح یوسفی به عنوان یکی از بهترین مراکز اوزون درمانی دیسک گردن در غرب تهران مراجعه کنید تا از مراقبت های پس از اوزون تراپی نیز بهره‌مند شوید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک نمایید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

6 دیدگاه ها

  • سمانه پازوکی, 20 آذر, 1402 @ 3:58 ب.ظ پاسخ

    با سلام اوزون تراپی کمر هم در مرکز شما انجام می شود؟

    • مدیر, 20 آذر, 1402 @ 4:02 ب.ظ پاسخ

      سلام خدمت شما. بله در مرکز اوزون تراپی و پی آر پی دکتر یوسفی خدمات مد نظر شما انجام می شود.

  • رقیه طالبی, 20 آذر, 1402 @ 3:59 ب.ظ پاسخ

    می خواستم علائم دیسک کمر خفیف را بدونم؟

  • آیدین خشت زر, 20 آذر, 1402 @ 4:01 ب.ظ پاسخ

    کمر درد با اوزون تراپی معالجه می شود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت