تاثیر اوزون بر دیسک کمر + اوزون تراپی

تاثیر اوزون بر دیسک کمر

تاثیر اوزون بر دیسک کمر به گونه است که بیماران پس از چند جلسه علائم بهبود را مشاهده خواهند کرد. اوزون تراپی یکی از روش‌های درمانی جدید است که بسیار به درمان عارضه دیسک کمر کمک می‌کند. بسیاری از بیماران با تاثیر اوزون درمانی بر دیسک کمر آشنایی ندارند و بدون آگاهی از این روش درمانی جایگزین، عمل جراحی را انتخاب می‌کنند. اما در بسیاری از موارد جراحی هیچ کمکی به فرد نمی‌کند و باعث بدتر شدن دیسک کمر بیمار خواهد شد.

در فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر بیمار باید مراقبت‌های لازم را انجام دهد تا بهترین نتیجه را از روند درمان بگیرد. اوزون تراپی دیسک کمر یک روش بدون تهاجم در درمان دیسک کمر است که با افزایش جریان خون در مفاصل، خاصیت ضد التهابی ایجاد می‌کند و باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌شود. اگر فرد بیمار چندین بار تزریق اوزون در کمر را انجام دهد، پس از چند جلسه علائم بهبودی را مشاهده خواهد کرد. از آنجا که بسیاری از بیماران در ارتباط با فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر اطلاعات کافی ندارند، در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاثیر اوزون بر دیسک کمر چگونه است؟

تاثیر اوزون بر دیسک کمر طی جلسات درمانی متعدد مشخص می‌شود و پس از هر بار تزریق اوزون، به مرور علائم و نشانه‌های دیسک بیمار کاهش چشمگیری می‌یابد. در روش اوزون تراپی پزشکان در تزریق اوزون از گاز اکسیژن در شکل ناپایدار O3 استفاده می‌کنند. هدف از این کار، وارد کردن ترکیبی از اوزون و اکسیژن برای افزایش جریان خون در بدن می‌باشد.

تاثیر اوزون تراپی بر درمان دیسک کمر و مشاهده نتایج آن باعث شده که اکثر بیماران به جای جراحی یا استفاده از مسکن‌ها، این روش را انتخاب کنند. در واقع اوزون تراپی یک فرایند درمانی بدون عارضه است که برای بهبود التهابات دیسک کمر بکار می‌رود.

در فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر، در عضلات اطراف مهره باعث ایجاد آنزیم‌های آنتی اکسیدان می‌شود که همین امر سم حاصل از مواد داخل هسته دیسک را خنثی می کند. به این ترتیب غلظت اکسیژن در محل فتق افزایش یافته و درد دیسک تسکین پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اوزون تراپی کمر چگونه است؟

از سوی دیگر زمانی که اوزون به شکل مستقیم به درون دیسک تزریق می‌شود، یک نوع پروتئین در این ناحیه آزاد خواهد شد که درون هسته ژله مانند دیسک قرار دارد. زمانی که حجم دیسک کم می‌شود، فشارهای وارده به اعصاب کمتر می‌شود و بیمار درد کمتری احساس خواهد کرد.

تاثیر اوزون بر دیسک کمر چگونه است؟

مهمترین تاثیر تزریق اوزون بر دیسک کمر

تاثیر اوزون بر دیسک کمر طی جلسات مختلف توسط پرشکان ارزیابی می‌شود و در هر جلسه، التهابات دیسک کم می شود و دامنه حرکتی بیمار نیز بیشتر خواهد شد.

مهمترین تاثیر تزریق اوزون بر دیسک کمر، در ناحیه فتق است. زمانی که قسمت فتق دیسک دچار التهاب می‌شود، تزریق اوزون در داخل دیسک باعث اکسیژن رسانی بیشتر و در نتیجه کاهش درد خواهد شد. در مجموع تاثیر اوزون بر دیسک کمر را می‌توان در موارد زیر مشاهد کرد:

۱- از مشکلاتی که معمولاً در فتق دیسک به وجود می‌آید، افزایش التهابات است. تزریق اوزون واکنش‌هایی که موجب ایجاد مولکول‌های التهابی شده اند را متوقف خواهد کرد. با کاهش التهابات در فتق دیسک، بیمار به مرور بهبود پیدا می‌کند.

۲- از سوی دیگر فتق دیسک جریان خون را با مشکل مواجه می‌کند و ایجاد اشکال در گردش خون باعث افزایش درد بیمار می‌شود. در این شرایط، تاثیر اوزون بر دیسک کمر به دو شکل مشاهده می شود: تزریق مستقیم اوزون که باعث اکسیژن رسانی و انتشار آن در ناحیه فتق کمر می‌شود. اوزون به شکل غیر مستقیم باعث آزاد شدن اکسیژن از هموگلوبین خون خواهد شد.

۳- هنگام بروز فتق، آب موجود در ناحیه دیسک زیاد می شود. تزریق اوزون در درون دیسک میزان آب موجود در فتق را کم می‌کند. از این رو اندازه فتق کوچک می‌شود و درد آن بهبود خواهد یافت.

۴- اوزون تراپی سلول‌های بدن بیمار را تحریک می‌کند و همین امر باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. مهمترین تاثیر اوزون بر دیسک کمر در این شرایط کاهش درد ناحیه دیسک است. با توجه به اینکه بسیاری از بیماران از اوزون تراپی رضایت لازم را به دست آوردند، افرادی که نمی‌خواهند زیر تیغ جراحی بروند ، بهتر است که این روش درمانی را امتحان کنند.

مراحل اوزون درمانی دیسک کمر
مراحل اوزون درمانی دیسک کمر

مراحل اوزون درمانی دیسک کمر

تاثیر اوزون بر دیسک کمر در هر جلسه توسط پزشکان بررسی می‌شود و اگر بهبودی لازم حاصل نشود، تعداد جلسات تا درمان کامل ادامه خواهد داشت. اما در مجموع نتیجه ازون تراپی سریع حاصل می‌شود. در مراحل اوزون درمانی دیسک کمر، تزریق اوزون در سه جلسه انجام می‌شود و کل فرایند درمان سه روزه به اتمام خواهد رسید.

۱- مرحله اول تزریق اوزون در عضلات اطراف مهره که به صورت سرپایی انجام می‌شود.

۲- در جلسه دوم تزریق اوزون در ناحیه فتق دیسک است که در اتاق عمل و تحت بیهوشی و همراه با عکسبرداری صورت می‌گیرد. در این حالت اوزون باید به شکل دقیقی به درون هسته دیسک تزریق شود.

۳- مرحله آخر تزریق اوزون در عضلات اطراف مهره مورد نظر است و توسط متخصصین انجام می شود. در چنین شرایطی بیمار باید نصف روز در بیمارستان بستری شود.

بیشتر بخوانید:دیسک کمر خفیف چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

درمان فتق دیسک کمر 

تاثیر اوزون بر دیسک کمر و درمان فتق دیسک و کاهش التهابات در کوتاه ترین زمان مشاهده می‌شود. از این رو افرادی که برای درمان خود از این روش استفاده می‌کنند تا ۱۵ درصد فتق دیسک آنها کم خواهد شد. از سوی دیگر اوزون درمانی عوارض جانبی عمل جراحی را ندارد و باعث تغییر آناتومی ناحیه مورد نظر نمی‌شود.

تاثیر اوزون تراپی بر درمان دیسک کمر باعث شده که بیماران روش اوزون درمانی را به عنوان تنها گزینه درمان خود انتخاب کنند. این نوع روش درمانی یکی از روش‌های بدون درد است و بیماران پس از درمان نیازی به توانبخشی نخواهند داشت.

مهمترین تاثیر اوزون تراپی بر درمان دیسک کمر بهبود کامل بیمار پس از جلسه درمانی است. چنانچه شما بیماران عزیز قصد دارید از روش اوزون تراپی کمر استفاده کنید، می‌توانید به کلینیک prp دکتر ناصح یوسفی متشکل از کادر مجرب ارتوپدها و توانبخشان کشور مراجعه کرده و مراحل تزریق اوزون را توسط تیم متخصص این مرکز درمانی انجام دهید.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر

تاثیر اوزون بر دیسک کمر به اندازه‌ای است که بسیاری در همان جلسات اول، روند بهبود را مشاهده می کنند. پس از اوزون درمانی نیز حتماً باید مراقبت‌های پس از اوزون درمانی دیسک کمر را به دقت انجام دهد، چراکه اگر پس از هر جلسه تزریق فرد مطابق دستورالعمل پزشک عمل نکند، نتیجه لازم بدست نمی‌آید.

فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر که توسط متخصصان انجام می‌شود، به صورت زیر است:

۱- بیمار ابتدا روی میز معاینه قرار می‌گیرد.

۲- سپس بی‌حسی موضعی در محل مورد نظر ایجاد خواهد شد.

۳- دیسک بین مهره‌ای با سونوگرافی از سوی دکتر توسط پزشک مشاهده می‌شود.

۴- در مرحله بعد سوزن تزریقی وارد دیسک خواهد شد و مخلوط اکسیژن و اوزون به ناحیه دیسک تزریق می‌شود.

۵- در آخرین مرحله سوزن خارج شده و دارو در فضای استخوان و محل عبور اعصاب پخش می‌شود.

تاثیر اوزون تراپی بر درمان دیسک کمر
تاثیر اوزون تراپی بر درمان دیسک کمر

 

خلاصه مطالب

تاثیر اوزون بر دیسک کمر و بدون عارضه بودن روش اوزون تراپی باعث شده بسیاری از بیماران برای بهبود خود از این نوع درمان بهره ببرند. چراکه در این روش، اوزون در عضلات اطراف مهره تزریق می شود و همین امر باعث ایجاد آنزیم‌های آنتی اکسیدان و خنثی سازی سم مواد داخل هسته دیسک خواهد شد. در فرایند تزریق اوزون به دیسک کمر، بیمار با مراحل درمان از طریق این روش آشنا خواهد شد. این روش نسبت به روش‌های دیگر از جمله عمل جراحی عوارض بسیار کمتری دارد و منجر به تغییر آناتومی ناحیه مورد نظر نمی‌شود.

 

 

مهمترین تاثیر اوزون بر دیسک کمر، درمان فتق دیسک و کاهش التهابات این ناحیه است و ۸۰ درصد از مراجعینی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، رضایت کافی داشته‌اند. با توجه به اینکه مراحل تزریق اوزون باید تحت نظر متخصصان انجام شود، شما بیماران گرامی می‌توانید به کلینیک پی آر پی دکتر ناصح یوسفی یکی از بهترین مراکز درمانی غرب تهران مراجعه کنید. متخصصان این مرکز درمانی با ارائه مراقبت‌های پس از تزریق اوزون به شما در بهبود هرچه سریعتر دیسک کمر کمک می‌کنند.

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت