اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست؟

اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست؟

اوزون تراپی یا اوزون درمانی یکی از بی‌خطرترین تکنیک‌های پزشکی مورد استفاده در مراکز اوزون تراپی است. این روش نه تنها باعث درمان کامل بیماری‌های ستون فقرات و عارضه‌های عضلانی می‌شود، بلکه برای درمان درد ناشی از التهابات نیز بسیار مفید است.

در مقایسه با روش‌های پرخطر مانند تزریق استروئیدها یا روش جراحی، اوزون تراپی یک روش غیر تهاجمی بدون خطر است و چنانچه همراه با دیگر درمان‌های ترمیم کننده از جمله پرولوتراپی انجام شود، می‌توان به میزان زیادی دردهای استخوانی و عضلانی را درمان کرد. در ادامه این مقاله در ارتباط با اثرات و کاربرد اوزون تراپی اشاره خواهیم کرد.

اثرات اوزون تراپی یا اوزون درمانی

اوزون تراپی یکی از بهترین روش‌های جایگزین طب قدیم است و تزریق اوزون و آزاد شدن میزان زیادی اکسیژن در خون افراد، تأثیر زیادی بر ناحیه درد دارد. استفاده از روش اوزون درمانی برای درمان بیماری‌های متعدد از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، درمان آرتروز و زانو درد بسیار مؤثر می‌باشد.

 اثرات این اوزون تراپی پس از چند جلسه بر روی بدن بیمار مشاهده می شود. این روش که به عنوان روش سازگار با بدن کاربرد دارد، کمترین عوارض جانبی را بر جای خواهد گذاشت. درمان از طریق تزریق اوزون در زمان کوتاهی باعث بهبودی بیمار می‌شود و نتیجه آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

اثرات اوزون تراپی یا اوزون درمانی

علت تأثیر درمانی اوزون از نظر علمی ثابت شده است. همانطور که می دانید درد بر اثر التهابات ایجاد می‌شود و التهابات نیز نشان دهنده آسیب به بافت‌های بدن می‌باشد. در نتیجه جلوی اکسیژن رسانی به بافت‌هایی که دچار آسیب هستند، گرفته می‌شود.

از این رو با تزریق گاز اوزون، اکسیژن موجب تولید کردن انرژی در سلول‌ها می شود. همین امر واسطه‌های شیمیایی نواحی آسیب دیده را فعال خواهد کرد. در واقع یکی از مهمترین اثرات اوزون تراپی یا اوزون درمانی، ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده و درمان التهابات است.

بیشتر بخوانید: اوزون تراپی کمر چگونه است؟

روش‌ های اوزون تراپی یا اوزون درمانی

بسیاری از بیماران به طور دقیق نمی‌دانند در هنگام اوزون تراپی از چه روش‌هایی استفاده می‌شود. روش‌ های اوزون تراپی یا اوزون درمانی عبارتند از:

1- گاز اوزون را می‌توان با آب مخلوط وارد بدن کرد.

2- تزریق گاز اوزون می‌تواند از طریق واژینال یا رکتوم به بدن انجام شود.

3- یکی دیگر از روش‌ها، از طریق اوتوهماتراپی است که خون از بدن شخص گرفته و با گاز اوزون مخلوط می‌شود و دوباره از طریق تزریق داخل ورید یا عضلات، وارد بدن خواهد شد.

3- در یکی دیگر از روش‌ های اوزون تراپی از آب یا روغن گیاهی غنی شده با گاز اوزون برای درمان سوختگی‌ها، عفونت‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود.

4-  آبی که با اوزون غنی شده باشد با تزریق به داخل مفصل‌ها می‌تواند در درمان انواع آرتروز و آرتریت روماتوئید به کار رود. به این منظور اوزون به طور دقیق از طریق ریشه داخل مفصل به ناحیه ملتهب وارد می‌شود. در نتیجه بیمار پس از چند جلسه اوزون تراپی بهبود چشمگیری را مشاهده می‌کند.

روش‌ های اوزون تراپی یا اوزون درمانی

کاربرد اوزون تراپی یا اوزون درمانی

کاربرد اوزون تراپی برای انواع مشکلات عضلانی یا استخوانی است و افراد می‌توانند برای درمان موارد زیر از طریق این تکنیک نوین پزشکی اقدام کنند.

۱- درمان کردن دردهای شدید کمر و گردن

۲- بورسیت یا تاندونیت شانه

۳- درد زانو به علت سندروم ﭘﺎﺗﻠﻮﻓﻤﻮرال یا آرتروز

۴- دردهای مزمن در تمام عضلات بدن

۵- کمک به درمان بیماری های بدخیم (سرطان)

۶- بهبود کامل زخم های ناشی از دیابت

چناچه علائم بیماری عضلانی یا اسکلتی بیش از دو ماه در بیمار وجود داشته باشد، روش اوزون تراپی بسیار مفید خواهد بود و بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از تزریق درد به طور کامل از بین خواهد رفت. برای درمان هرچه سریعتر می توانید به کلینیک پی آر پی دکتر ناصح یوسفی یکی از کلینیک‌های معتبر اوزون تراپی مراجعه کنید. متخصصان این مرکز درمانی مراحل تزریق اوزون را در چندین مرحله انجام می‌دهند و با ارائه بهترین مراقبت‌های درمانی برای بهبود شما بیماران گرامی اقدام خواهند کرد. 

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

مزایای اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست؟

اوزون تراپی یا اوزون درمانی مزایای مختلفی دارد و همین امر کمک می کند بیماران به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای انواع دردها از جمله درد شانه، دیسک گردن، دیسک کمر، آرتروز و… از آن بهره ببرند. در مجموع این نوع روش درمانی مزایای زیر را دارد:

۱- اوزون تراپی قابلیت تنظیم سیستم ایمنی بدن را خواهد داشت.

۲- باعث افزایش اکسیژن رسانی به نواحی ملتهب می‌شود و جریان خون را در قسمت سلول‌های آسیب دیده افزایش می‌دهد.

مطالعه بیشتر: اوزون تراپی دیسک گردن

۳- تأثیر آنتی اکسیدان‌ها را افزایش خواهد داد و از تخریب سلول‌های حیاتی بدن جلوگیری می‌کند.

۴- گاز اوزون یک محرک قدرتمند برای تولید میتوکندری است.

۵- اوزون تراپی با اصلاح چرخه تولید انرژی در بدن مشکل را برطرف خواهد کرد.

 

استفاده از پی آر پی همزمان با اوزون تراپی

در کلینیک‌هایی که از پی آر پی هنگام اوزون تراپی استفاده می‌شود، روند درمان سریعتر پیش خواهد رفت. تزریق prp در درمان موارد زیر بسیار کاربرد دارد:

۱- درمان زانوهای بدون غضروف

۲- استفاده از روش prp باعث بهبود عملکرد مفاصل از جمله مفصل زانو می‌شود.

۳- تزریق prp به جای جراحی

استفاده از پی آر پی همزمان با اوزون تراپی یا اوزون درمانی

 

۴- تزریق پی ‌آر‌ پی در مفاصل باعث کاهش علائم تورم و درد و افزایش کیفیت روند درمان بیمار می شود.

۵- تزریق پی آر پی برای بازسازی زانو

۶- زمانی که پلاکت‌ها در بدن دچار آسیب می شوند، پی آر پی حجم پلاکت‌ها در محل تزریق را افزایش می دهد و روند بازسازی بافت‌ها سریع‌تر پیش خواهد رفت.

مقالات بیشتر: عوارض و مزایای اوزون تراپی کمر

 

خلاصه مطالب

اوزون درمانی از روش‌های بی‌خطر و بدون عارضه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله درد زانو، درد مفاصل، دیسک گردن، دیسک کمر، شانه درد و … می‌باشد و افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک گردن یا کمر هستند، در مدت زمان کوتاهی می‌توانند برای درمان بیماری خود اقدام کنند. روش‌ های اوزون درمانی متنوع است و پزشکان متخصص بر اساس نوع آسیب بهترین شیوه درمان به بیماران پیشنهاد می‌دهند.

 

 

اثرات اوزون تراپی تنها پس از چند جلسه مشاهده می شود و بسیاری از بیماران از این روش رضایت دارند. از آنجا که اوزون تراپی و مراحل تزریق گاز اوزون باید توسط پزشک متخصص و به درستی انجام شود، حتماً به کلینیک های معتبر مراجعه کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود. کلینیک پی‌آر‌پی دکتر یوسفی از بهترین کلینیک‌های غرب تهران است متخصصان و تیم متخصص توانبخشی این مرکز درمانی به بهترین شکل انواع بیماری‌های مربوط به گردن، آرنج، زانو و آرتروز را درمان خواهند کرد.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

6 دیدگاه ها

  • آریا حامدی, 21 آذر, 1402 @ 6:15 ب.ظ پاسخ

    سلام از مطالبی که در مورد اوزون تراپی و پی آر پی گذاشتید ممنونم.

    • مدیر, 21 آذر, 1402 @ 6:22 ب.ظ پاسخ

      سلام دوست عزیز. ممنون که مطالب را مطالعه می کنید.

  • هادی خدایی, 21 آذر, 1402 @ 6:18 ب.ظ پاسخ

    آیا اوزون تراپی گردن خطرناک نیست؟

  • مائده اکرمی, 21 آذر, 1402 @ 6:20 ب.ظ پاسخ

    با سلام آیا اوزون ماده خطرناکی برای بدن نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت