عوارض و مزایای اوزون تراپی

عوارض و مزایای اوزون تراپی

آشنایی با عوارض و مزایای اوزون تراپی برای بیمارانی که قصد دارند از طریق این متد درمانی برای درمان انواع عارضه‌های ستون فقرات یا آسیب‌های عضلانی تحت درمان قرار بگیرند، بسیار اهمیت دارد. این متد سال‌ها است که مورد پژوهش و مطالعه از سوی متخصصان پزشکی قرار گرفته و تاکنون اثرات مفیدی بر طیف وسیعی از بیماران داشته است. تزریق گاز اوزون باعث افزایش گردش اکسیژن در جریان خون افراد و بهبود نواحی آسیب دیده می‌شود و اگر اوزون درمانی به صورت منظم انجام شود، به مرور تاثیرات زیادی بر بیماران خواهد داشت.

مزایای اوزون تراپی یا اوزون درمانی به حدی گسترده است که بسیاری از بیماران سعی می‌کنند به جای عمل‌های جراحی یا تزریق استروئیدها از آن استفاده کنند. برخی نیز در مورد عوارض اوزون تراپی سؤال دارند. باید در این خصوص اشاره کنیم که اگر اوزون تراپی توسط متخصصان توانبخشی انجام شود، کمترین عارضه را به همراه خواهد داشت. از آنجا که بسیاری در ارتباط با عوارض و مزایای اوزون تراپی سؤال دارند، در ادامه این مقاله بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

عوارض و مزایای اوزون تراپی در درمان بیماری‌ ها 

عوارض و مزایای اوزون تراپی در علم پزشکی بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است و بیماران باید با فواید اوزون تراپی و خطرات احتمالی آن آشنا باشند. اوزون تراپی یکی از بهترین متدهای درمانی برای افرادی است که دچار عارضه‌های عضلانی و ستون فقرات هستند. در این متد گاز اوزون از طریق روش‌های مختلفی وارد بدن فرد می‌شود. روش‌های زیادی برای وارد کردن اوزون به بدن بیمار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به روش مقعدی، واژینال، تزریق زیرجلدی و تزریق عضلانی اشاره نمود.

مقالات بیشتر: اوزون تراپی کمر چگونه است؟

اوزون تراپی از طریق روش هوموتراپی نیز انجام می‌شود و خون بدن بیمار در معرض اوزون قرار می‌گیرد و دوباره به بدن وی تزریق خواهد شد. در هنگام درمان بیماران از طریق روش اوزون تراپی ۹۸ درصد اکسیژن به جای می‌ماند. در این فرایند نمونه‌ای از گازهای فعال در بدن فرد افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث تولید آنتی اکسیدان خواهد شد.

از مهمترین مزایای اوزون درمانی کاهش التهابات نواحی دچار آسیب است که پس از چند جلسه تأثیر خود را نشان می‌دهد. اما در کنار فواید اوزون تراپی، ممکن است بیمار با عوارض آن مواجه شود. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که حتما فرایند اوزون درمانی و مراقب های پس از آن را بررسی کنند.

عوارض و مزایای اوزون تراپی در درمان بیماری‌ ها 
عوارض و مزایای اوزون تراپی در درمان بیماری‌ ها

آشنایی با مزایای اوزون تراپی

عوارض و مزایای اوزون تراپی قبل از شروع فرایند درمان باید مورد بررسی قرار گیرد. در طب جدید تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه درمان بیماری‌ها از طریق اوزون تراپی صورت می‌گیرد. در حال حاضر مزایای اوزون درمانی بسیاری از پزشکان را شگفت زده کرده است. از جمله فواید و مزایای اوزون تراپی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

بهبود زانو درد

درمان و بهبودی دیسک کمر

افزایش روند بهبود آرتروز گردن

درمان کامل دیسک گردن

تقویت سیستم ایمنی

افزایش عملکرد ورزشی

تقویت کردن سیستم تنفسی

 

آشنایی با مزایای اوزون تراپی
آشنایی با مزایای اوزون تراپی

 

از بین بردن  باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، مخمرها، انگل ها

تسکین درد ناشی از زخم ها و شکستگی ها

بهبود دهنده سیستم گردش خون با پاک کردن شریان ها و وریدها

محدود نمودن آسیب های ناشی از سکته مغزی

کاهش دادن ریتم غیرطبیعی قلب

عملکرد بهتر مغز و حافظه و سیستم محافظ عصبی

کاهش دادن خطرات و عوارض دیابت

افزایش اکسیژن رسانی به سلول‌ها

افزایش استقامت بیمار

بهبودی الگوی خواب

ترمیم بافت‌ها از طریق افزایش سرعت آزادسازی فاکتورهای رشد

افزایش آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن

کاهش دادن التهابات مزمن

حفظ انسجام غشای RBC در نتیجه فعال شدن مسیر پنتوز

کاهش یافتن ویسکوزیته خون

جوانسازی پوست

با مراجعه به کلینیک prp دکتر یوسفی به عنوان یکی از بهترین مراکز درمانی غرب تهران می‌توانید عوارض و خطرات اوزون تراپی را به میزان قابل توجه کاهش دهید، چرا که تمام مراحل درمان تحت نظر توانبخشان و پزشکان متخصص انجام می‌شود. برای ثبت نوبت خود می‌توانید با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبحشی

مهمترین عوارض اوزون تراپی

اوزون تراپی در کنار فواید بسیاری که دارد، ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. برخی از این عوارض ممکن است به دلیل شیوه نادرست درمان ایجاد شود. برخی عوارض نادر نیز به علت حساسیت‌ها و تداخل به وجود می‌آیند.

مقالات بیشتر: نظرات مردم در مورد اوزون تراپی

اوزون چنانچه در یک مکان نامناسب استفاده شود، باعث تحریک بیش از حد بافت ریه می‌شود و افرادی که مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند بیماری‌های انسداد ریه هستند، ممکن است به دچار مشکلات حاد شوند.

یکی دیگر از عوارض اوزون تراپی این است که اگر فرد بیش از حد اوزون دریافت کند، پس از ورود میزان گاز تزریقی به ریه‌ها ممکن است دچار تنگی نفس شود. در کل مهمترین عوارض اوزون تراپی را می‌توان در موارد زیر مشاهده کرد:

1- گرفتگی و ناراحتی روده

یکی از خطرات اوزون تراپی زمانی رخ می‌دهد که گاز اوزون وارد بدن بیمار می شود و به قسمت روده آسیب می‌رسد.

2- آمبولی هوا

چنانچه حباب‌های هوا در طول درمان از طرف گاز اوزون IV ایجاد شوند. همین امر باعث مسدود شدن شریان‌های بیمار شده و بیماری‌های جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را ایجاد می‌کند.

3– واکنش هرکسایمر 

پس از جلسات اوزون درمانی ممکن است بیمار دچار علائم آنفولانزا شود، چرا که اوزون درمانی التهابات را کاهش می‌دهد و باکتری‌ها را از بین خواهد برد. واکنش هرکسایمر در پی استنشاق اوزون ایجاد می‌شود. در موارد نادر عوارض و خطرات اوزون تراپی می‌تواند منجر به بیماری‌های ریوی مانند آسم شود.

مقالات بیشتر: اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست؟

کاهش عوارض اوزون تراپی با انتخاب پزشک مجرب

آگاهی از عوارض و مزایای اوزون تراپی برای بیماران ضرورت دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد از این روش درمانی استفاده می‌کنند، اما همانطور که گفتیم این متد ممکن است عوارض نادری داشته باشد و وضعیت بیمار را بدتر کند.

برای بهره از مزایای اوزون تراپی و از بین بردن عوارض آن اولین گام این است که به یک پزشک حاذق و مجرب مراجعه کنید. در صورت رعایت استانداردهای درمانی، خطرات احتمالی از بین خواهد رفت. استانداردهایی که باید حتماً در هنگام اوزون درمانی به آن توجه شود، شامل موارد زیر است:

1- انتخاب دستگاه‌های باکیفیت و به روز و دارای گواهینامه ایمنی

2- استفاده از روش‌های استاندارد برای جمع آوری اوزون

3- اعمال پروتکل‌های مشخص و استاندارد برای تزریق گاز اوزون

4- استفاده از سیستم بسته‌بندی مناسب که از خارج شدن باقیمانده اوزون پزشکی در هنگام تولید اوزون جلوگیری خواهد کرد.

کاهش عوارض اوزون تراپی با انتخاب پزشک مجرب
کاهش عوارض اوزون تراپی با انتخاب پزشک مجرب

اوزون درمانی برای چه مواردی توصیه می‌ شود؟

تزریق گاز اوزون تأثیر بسیار زیادی بر بافت‌ها دارد و دارای مولکولی با قدرت اکسیداسیون قوی می‌باشد. بنابراین باید از طریق روش‌های مناسب و در میزان غلظت مناسب به کار گرفته شود. اوزون تراپی برای درمان دیسک کمر، دیسک گردن، درد زانو، بیماری‌های عفونی و باکتریایی، بیماری‌های حاد، تقویت سیستم ایمنی، بهبود زخم‌ها و … استفاده می‌شود و یک روش پیشگیرانه برای بیماری‌های عصبی و پیری زودرس می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اوزون تراپی دیسک گردن

بهبود زخم های مزمن

از جمله موارد دیگری که به عنوان مزایای اوزون درمانی می‌توان از آن یاد کرد این است که این روش باعث بهبود زخم‌های مزمن می‌شود، چرا که درمان مؤثر و قدرتمندی برای مقابله با باکتری‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است و به مرور زمان توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با سموم نیز افزایش می‌یابد.

در علم پزشکی روسیه نیز مطالعات در مورد تأثیر اوزون درمانی نشان داده بیمارانی که دارای سندروم روده تحریک پذیر بوده‌اند و تحت درمان از طریق این روش قرار گرفته‌اند، پیشرفت قابل توجهی در میکروبیوت روده را تجربه کرده‌اند.

اوزون درمانی برای چه مواردی توصیه می‌ شود؟
اوزون درمانی برای چه مواردی توصیه می‌ شود؟

خلاصه مطالب

کسب اطلاع از عوارض و مزایای اوزون تراپی برای بیمارانی که قصد دارند به جای روش‌های دیگر از جمله جراحی از آن بهره ببرند، بسیار ضروری است، چراکه بیماران باید در چند جلسه تزریق گاز اوزون را انجام دهند و چنانچه شرایط نامناسبی داشته باشند، نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

از فواید و مزایای اوزون تراپی بهبود دردهای مزمن، تقویت سیستم ایمنی و همچنین درمان انواع دیسک کمر و گردن یا درمان زانو درد است. در کنار فوایدی که انجام اوزون تراپی دارد، ممکن است برخی از بیماران دچار عوارض نادر اوزون تراپی شوند. برای کاهش خطرات اوزون درمانی توصیه می‌کنیم حتماً به پزشکان ماهر و مجرب در زمینه تزریق اوزون مراجعه کنید. کلینیک پی آر پی دکتر ناصح یوسفی یکی از بهترین مراکز برای تزریق گاز اوزون به شکل مؤثر می‌باشد و شما می‌توانید تمام فرایند درمان خود را با اطمینان خاطر انجام دهید.

برای دانلود pdf مقاله کلیک نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

6 دیدگاه ها

  • علی اکبر فدایی, 23 آذر, 1402 @ 7:08 ب.ظ پاسخ

    سلام و خسته نباشید. آیا در مرکز شما پی آر پی زانو هم انجام می شود؟

    • مدیر, 25 آذر, 1402 @ 1:22 ب.ظ پاسخ

      بله در خدمت شما هستیم

  • رضا جان ملکی, 25 آذر, 1402 @ 2:22 ب.ظ پاسخ

    سلام و خسته نباشید. ممنون بابت مطالب خوبتون

    • مدیر, 25 آذر, 1402 @ 2:28 ب.ظ پاسخ

      سلام سلامت باشید. ممنون از شما که مطالب سایت را مطالعه می فرمائید. شما می توانید با مراجعه به قسمت مقالات سایت مطالبی را جع به اوزون تراپی کمر و گردن را مطالعه بفرمائید.

  • ثریا حامدی, 25 آذر, 1402 @ 2:26 ب.ظ پاسخ

    اوزون تراپی گردن چطور انجام می شود؟

    • مدیر, 25 آذر, 1402 @ 2:29 ب.ظ پاسخ

      با سلام. دوست عزیز شما می توانید با مطالعه مقاله اوزون تراپی گردن به جواب سوال خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت