تزریق پی آر پی + پی آر پی ایران

کاربرد تزریق پی آر پی + مزایا و معایب

علم و پزشکی کمک کرده است تا از طریق پیشرفت ها و اختراعات بی نهایت با چندین بیماری مبارزه کنیم. یکی از درمان هایی که امروزه مورد بحث قرار گرفته است استفاده از روش های پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا تزریق پی آر پی است. روش های تزریق پی آر پی با تسهیل فرآیند بهبودی برای آسیب های متعدد، از آسیب های زانو و ستون فقرات تا ریزش مو، محبوبیت زیادی در مراقبت های بهداشتی به دست می آورند.

تزریق پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت دارای دو قسمت است: پلاکت ها (سلول های خونی مسئول بازسازی بدن) و پلاسما (مایع تشکیل دهنده خون). از آنجا که پلاکت ها دارای توانایی لخته شدن عالی هستند و تکثیر سلولی را ترویج می کنند، تزریق PRP از خون با تعداد پلاکت بالا برای بهبود و درمان منطقه آسیب دیده استفاده می کند.

خون ابتدا در دستگاه سانتریفیوژ چرخانده می شود، تا جایی که اجزای تشکیل دهنده آن از پلاسما جدا شوند و پلاکت ها متمرکز شوند. نمونه خون از بیمار مجروح گرفته می شود در حالی که درمان PRP با تزریق محلول آماده شده به منطقه هدف، یعنی زانو یا تاندون زخمی انجام می شود.

پروتئین ها یا هورمون های خاص، شناخته شده به عنوان عوامل رشد، در منطقه هدف متمرکز می شوند تا روند بهبودی را تسریع کنند. پس از تزریق، بیماران درد و تورم را برای چند هفته تجربه می کنند. به طور کلی، عوارض جانبی تزریق PRP زیاد نیست و خطرات کمی دارد.

پزشک به بیماران توصیه می کند از فعالیت هایی که می تواند منطقه تحت درمان را تحت فشار قرار دهد یا آلوده کند، اجتناب کنند. علاوه بر این، مصرف NSAID ها برای کاهش درد محدود است زیرا داروهایی مانند ایبوپروفن با درمان PRP تداخل دارند. مانند هر درمان پزشکی دیگر، تزریق PRP مجموعه ای از مزایا و معایب خود را دارد. این می تواند بر تصمیمات بیمارانی که تحت درمان PRP زانو قرار می گیرند تاثیر بگذارد.

 

تزریق پی آر پی
تزریق پی آر پی

بیشتر بدانید:  درمان آرتروز زانو به روش پی آر پی

مزایای تزریق پی آر پی

تزریق PRP مزایای متعددی برای بیماران آرتروز دارد که درمان مذکور را برای آسیب‌های زانو انتخاب می‌کنند. این مزایا به شرح زیر است:

درمان هایی که بدون جراحی انجام می شوند:

تزریق پی آر پی برای بیماران بدون جراحی مثمر ثمر و بی خطر است. این درمان زمانی که با سایر تغییرات سبک زندگی غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، بریس‌بندی و کاهش وزن همراه باشد، می‌تواند نتایج مثبتی برای بیمار داشته باشد.

هر گونه درمان بر خلاف PRP دارای خطرات و عوارض جانبی خاصی از جمله توانبخشی طولانی مدت، تضعیف غضروف سالم و مشکلات معده یا قلب از داروها است. درمان های دیگر ممکن است درد را کاهش دهند، اما اثرات بهبودی آنها در دراز مدت ناچیز است. علاوه بر این PRP یک جزء اتولوگ است که از بدن بیمار به دست می‌آید و عملکرد طبیعی و در نتیجه کم خطر آن را نشان می‌دهد. با این وجود، تزریق PRP یک برنامه درمانی موثر است، اما درمان نهایی برای مشکلات پزشکی طولانی مدت نیست.

بهبود در زمان کمتر:

در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی برای استئوآرتریت یا سایر آسیب‌ها، روش PRP باعث بهبود سریع و بازسازی بافت می‌شود. بیماران پس از عمل PRP زانو می توانند به سرعت به فعالیت های روزانه خود بازگردند.

درمان بدون زخم:

بر خلاف گزینه های درمانی جراحی، پی آر پی زانو هیچ جای زخمی باقی نمی گذارد. هیچ برشی ایجاد نمی شود زیرا کل روش از طریق سوزن انجام می شود.

یک روش درمانی همه کاره:

یک درمان پزشکی چند وجهی و همه کاره است که معمولاً برای درمان آسیب‌های ناشی از ضربه ورزشی، تاندونیت مزمن، آرتروز، جوان‌سازی پوست، ریزش مو و بهبودی پس از جراحی استفاده می‌شود.

 

پی آر پی غرب تهران
پی آر پی غرب تهران

 

معایب تزریق PRP

مشخص نبودن قیمت تزریق prp: قیمت تزریق پی آر پی به تعداد تزریق و کیفیت تجهیزات استفاده شده بستگی دارد و نمی شود یک مبلغ مشخص را عنوان کرد.

مقدار پوشش بیمه: تعداد شرکت های بیمه ای که این عمل را پوشش می دهند نا چیز است و اگر هم تعداد این شرکت ها بالا باشد مقدار قیمتی را که پوشش می دهند مشخص نیست.

 

بیشتر بدانید:  پی آر پی زانو چیست؟ کاربردها و عوارض

 

چه چیزی بر اثربخشی تزریق PRP تاثیر می گذارد؟

چندین نتیجه متفاوت در مورد اثربخشی تزریق PRP وجود دارد. با این وجود، برای اکثر موارد آسیب دیدگی زانو، عوامل خاصی به غیر از خود عمل، نتیجه تزریق را تعیین می کنند که عبارتند از:

  • نوع آسیب – مزمن یا حاد
  • میزان سلامتی و  سطح ایمنی بدن بیمار.
  • ناحیه ای از بدن که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد یا بیماری های زمینه ای

مسائل پزشکی مانند تاندونیت مزمن، استئوآرتریت لگن و زانو و سایر بیماری های مفصلی در واقع به شدت دردناک و ناخوشایند هستند. برای درمان در چنین مواردی، بسیاری از بیماران روش های PRP را انتخاب می کنند. با این حال، مزایا و معایب تزریق پی آر پی ما را گیج و مردد می کند.

دکتر ناصح یوسفی

نتیجه

مراکز تزریق پی آر پی ایران، پی آر پی تهران و سایر شهرها با توجه به میزان حساسیت این روش درمانی برای بهبود بیمار تلاش می کنند تا از بهترین تجهیزات استفاده کنند. مراکز پی آر پی ایران مانند دیگر کشورها از علم و تکنولوژی روز برای درمان موثر بیماران استفاده می کنند. بیمار نیز باید با دقت در بین مراکز PRP ایران یک مرکز معتبر و یا متخصص را انتخاب کند. تا در زمان درمان و بعد از آن به مشکل برخورد نکند و مراحل درمان خود را به خوبی طی کند. پی آر پی دکتر یوسفی یکی از مراکز حرفه ای پی آر پی تهران است که در طول درمان بیمار بهترین خدمات را ارائه می دهد. 

 

 

برای دانلود مقاله کاربرد تزریق پی آر پی + مزایا و معایب روی لینک کلیک کنید.

4.8/5 - (30 امتیاز)

4 دیدگاه ها

  • هوشنگ امیریان, 24 آبان, 1402 @ 6:02 ب.ظ پاسخ

    از مطالبی که در مورد تزریق پی آر پی میزارید متشکرم خیلی خوب و آموزنده هستن

    • مدیر, 24 آبان, 1402 @ 6:06 ب.ظ پاسخ

      ممنون از شما که مطالعه می کنید و به ما انرژی می دهید

  • عهدیه منصوری, 1 آذر, 1402 @ 0:45 ق.ظ پاسخ

    بنده پدرمو برای تزریق پی آر پی زانو خدمت دکتر یوسفی بردم و ایشون خیلی خوب این عمل رو انجام دادند.

    • مدیر, 1 آذر, 1402 @ 0:46 ق.ظ پاسخ

      با سلام
      به امید خدا ایشون به زودی دیگه درد زانو را تجربه نخواهند کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت