درمان آرتروز زانو به روش پی آر پی

درمان آرتروز زانو با روش پی آر پی

اشخاصی که از آرتروز زانو رنج می برند راه های مختلفی را برای درمان آرتروز زانو امتحان کرده و به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکرده اند. درمان آرتروز به روش پی آر پی یکی از روش هایی است که برای درمان آرتروز زانو استفاده می شود که با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی به دست آمده است. درمان آرتروز زانو به روش پی آر پی موثر است؟ آیا تزریق پی آر پی در درمان آرتروز موفق بوده است؟ برای اینکه به پاسخ این سوالات برسید ادامه مقاله را مطالعه فرمائید.

آرتروز و علائم آن

آرتروز زانو باعث سائیدگی و فرسایش غضروف ها می شود که به مرور زمان غضروف ها را تخریب می کند و باعث بوجود آمدن احساس درد می شود. در کل یکی از شایع ترین علائم آرتروز زانو احساس درد در زانو است که انجام دادن بعضی فعالیت ها از جمله بالا رفتن از پله ها، آرام دویدن، دویدن را برای فرد درد آور می کند و همچنین در زانو تورم و التهاب بوجود می آورد. بعد از گذشت مدتی آرتروز ممکن است شکل مفصل زانوی شما را تغییر دهد و آن را متزلزل و ناپایدار کند.

 

درمان آرتروز زانو
درمان آرتروز زانو

 

بیشتر بدانید:  بهبود در زانو با تزریق پی آر پی

چکونگی درمان آرتروز به روش پی آر پی

افرادی که سن بالای چهل سال را دارند معمولا درگیر آرتروز زانو می شوند که درمان آرتروز زانو به شرایط خود بیمار و میزان درگیری بیمار به آرتروز بستگی دارد. باید این را بدانید که درمان آرتروز زانو با عمل جراحی و بدون عمل جراحی ممکن است و اکثر پزشکان و متخصصین ارتوپدی درمان آرتروز زانو را بدون انجام عمل جراحی توصیه می کنند.

درمان هایی که با جراحی انجام می شوند: استئوتومی زانو، پیوند غضروف، تعویض جزئی مفصل زانو، تعویض مفصل زانو به طور کامل

درمان هایی که بدون عمل جراحی انجام می شوند: پی آر پی زانو، تزریق کورتیزون، استفاده از داروهای مسکن، فیزیوتراپی، تزریق ژل غضروف ساز

هر چه شاخص توده بدنی بیمار طبیعی و سالم تر باشد، احتمال موفقیت تزریق PRP بیشتر است. میزان اثربخشی به شدت آرتروز نیز بستگی دارد. درمان PRP غضروف هایی که باقی ماند را حفظ و تثبیت می کند. اگر آرتریت بسیار شدید باشد، یعنی درجه چهار، این نشان می دهد که غضروف کافی در مفصل زانو برای حفظ باقی نمانده است و بنابراین شانس موفقیت کمتر است.

تاثیرات درمان با پی آر پی

تزریق PRP یکی از روش های موثر و جدید برای بهبود درد زانو که توسط آرتروز بوجود آمده به حساب می آید. تزریق PRP روشی است کاملا بی خطر و تاثیر گذار که برای درمان آرتروزهای خفیف، متوسط و حتی آرتروزهای پیشرفته استفاده می شود. تاثیرگذاری این روش به صورتی است که درد را تا حدود 60 تا 80 درصد به مدت یکسال کاهش می دهد.

در سال 2013 یک تحقیق منتشر شد، در این تحقیق 78 بیمار که از آتروز هر دو زانو رنج می بردند مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش تزریق prp در زانو انجام شد و این افراد را بعد از 6هفته، 3 ماه و 6 ماه بعد از تزریق مورد بررسی قرار دادند. بعد از این ارزیابی محققین متوجه شدند افرادی که با 1 یا 2 تزریق پی آر پی درمان شده بودند کاهش درد در زانو و عملکرد بهتر زانو را در مدت 6 هفته تا 3 ماه را تجربه کرده اند. همچنین طبق مطالعات جدید تر میزان تاثیرگذاری روش پی آر پی برای درمان آرتروز زانو را تایید می کند.

بیشتر بدانید:  پی آر پی زانو چیست؟ کاربردها و عوارض

مراحل درمان آرتروز با پی آر پی

مراحل تزریق پی آر پی برای استئوآرتریت زانو شامل ارزیابی رسمی توسط جراح مشاور زانو با ارزیابی فیزیکی و اشعه ایکس است. اگر استئوآرتریت زانو بین درجه یک تا سه باشد، پس آرتروز زانو را می توان با تزریق PRP درمان کرد. فرآیند تزریق PRP شامل کشیدن حدود 10 تا 15 میلی لیتر خون از بازو است. خون در حدود 3000 دور در دقیقه سانتریفیوژ می شود، سپس معمولاً حدود چهار تا شش میلی متر پلاسمای غنی از پلاکت تولید می شود.

سپس زانو با استفاده از مخلوط الکل و کلرهگزیدین تمیز می شود تا هر گونه باکتری روی سطح پوست را از بین ببرد و خطر عفونت را به حداقل برساند. سپس PRP به مفصل زانو تزریق می شود. این کار را می توان با یا بدون کنترل اولتراسوند انجام داد. معمولا یک دوره سه تزریقی انجام می شود. این بستگی به نوع PRP تزریقی دارد. تزریق می تواند هر دو هفته یکبار انجام شود و در برخی موارد، بسته به نوع PRP، می توان تزریق را به صورت ماهانه در یک دوره سه ماهه انجام داد.

 

دکتر ناصح یوسفی

آیا درمان آرتروز با پی آر پی دردناک است؟

تزریق PRP دردناک تر از تزریق استروئید یا هیالورونیک نیست. معمولاً در اطراف مفصل زانو احساس درد وجود دارد و تا یک هفته پس از آن زانو کمی گرم و متورم می شود. این موضوع جای نگرانی ندارد و این بخشی از فعالیت التهابی پلاکت ها است و کاملا طبیعی است. تزریق پی آر پی دارای ریسک بسیار کمی است. تا به امروز هیچ موردی که نشان دهد در محل تزریق عفونت باشد گزارش نشده است. گزارش ها بیشتر به مقداری درد یا ناراحتی خفیف و احساس گرما یا قرمزی پس از تزریق اشاره کرده است. احساس درد یک عارضه جانبی منفی نیست بلکه یک عمل بیولوژیکی را نشان می دهد که در مفصل زانو اتفاق می افتد.

آرتروز زانو
آرتروز زانو

نتیجه

برای اینکه در درمان آرتروز زانو نتیجه بگیرید باید به مراکز معتبر تزریق پی آر پی ایران یا مراکز تزریق پی آر پی تهران و یا سایر شهرها مراجعه کنید. آرتروز زانو یکی از بیماری هایی است که با روش پی آر پی درمان می شود. اگر مراکز خوب و متخصص تزریق پی آر پی ایران و پی آر پی تهران را به خوبی شناسایی کنید. می توانید از انجام این عمل خیالی آسوده داشته باشید و به مقصود دلخواه خود برسید. مرکز پی آر پی دکتر یوسفی یک از مجرب ترین مراکز پی آر پی تهران به شمار می آید. شما می توانید با مراجعه به سایت ما از نحوه عملکرد ما و نظرات مردم در مورد پی آر پی مطلع شوید.

 

 

برای دانلود مقاله درمان آرتروز زانو با روش پی آر پی روی لینک کلیک کنید.

4.8/5 - (26 امتیاز)

10 دیدگاه ها

  • نگین ترابی, 22 آبان, 1402 @ 12:19 ب.ظ پاسخ

    بهترین متخصص پی آر پی که رفتم پیششون ایشون هستن درد زانو داشتم و با پی آر پی زانو ایشون این دردها رو از بین برد

    • مدیر, 22 آبان, 1402 @ 12:27 ب.ظ پاسخ

      ممنون پی آر پی زانو جزء بهترین روش هاست

  • اتوسا رجبی, 22 آبان, 1402 @ 12:21 ب.ظ پاسخ

    ممنونم از آقای دکتر بخاطر اینکه دوباره تونستم برم ورزش کنم و هیچ دردی هم در زانوم ندارم واقعا پی آر پی زانو بهترین روش برای درد زانو هستش

    • مدیر, 22 آبان, 1402 @ 12:26 ب.ظ پاسخ

      خواهش میکنم خوشحالیم که پی آر پی زانو و آرتروز تونستیم کمک کنیم

  • فرناک محبی, 22 آبان, 1402 @ 12:22 ب.ظ پاسخ

    به خاطر آرتروز پای مادرم خیلی سال بود نمی تونستیم یه مسافرت بریم تا اینکه با دکتر ناصح یوسفی آشنا شدیم عالی بودن ایشون و کارشون حرف نداره الان کلی دعاشون میکنم

    • مدیر, 22 آبان, 1402 @ 12:26 ب.ظ پاسخ

      آرتروز بسیار مشکل بدی هستش پی آر پی زانو این مشکل برای شما از بین میبره

  • بهنام تفرشی, 22 آبان, 1402 @ 12:24 ب.ظ پاسخ

    من از ۵۰ سال به بالا آرتروز داشتم با یبار مراجعه پیش دکتر یوسفی عزیز و خوش اخلاق مشکلم بر طرف شد

    • مدیر, 22 آبان, 1402 @ 12:25 ب.ظ پاسخ

      خداروشکر که سلامت هستید پی آر پی زانو به خیلی از دوستان کمک کرده

  • سعید, 22 آبان, 1402 @ 10:56 ب.ظ پاسخ

    با مراجعه به شما از درد زانو راحت شدم خیلی ممنون از شما

    • مدیر, 22 آبان, 1402 @ 10:57 ب.ظ پاسخ

      درمان درد زانو با پی آر پی بهترین تصمیم از سوی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت