پی آر پی زانو + تزریق پلاسما به زانو

پی آر پی زانو

🟢 تزریق پی آر پی زانو پلاسما به عنوان یک روش درمانی برای رفع التهابات زانو بسیارکاربرد دارد. این روش جدید از پلاسمای موجود در خون بیمار استفاده می‌کند. از این رو در بهبود درد و التهابات زانو مؤثر است. بسیاری از بیماران تنها پس از چند جلسه درمانی، روند بهبود و کاهش علائم زانو درد شدید را مشاهده خواهند کرد. 

این روش درمانی نسبت به سایر روش‌ها از جمله جراحی و تزریق داروهای استروئیدی بیشتر از سوی پزشکان متخصص توصیه می‌شود، چراکه عوارض کمتری دارد. برای انجام این روش، می‌توانید به کلینیک پی آر پی زانو دکتر ناصح یوسفی مراجعه کنید.

🔵 مزایای پی آر پی زانو چیست؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی زانو پلاسما به عنوان روش درمانی برای زانو درد شدید مزایای قابل توجهی دارد. از آنجا که در این روش از عناصر طبیعی بدن بیمار برای درمان استفاده می‌شود، ایمنی بالایی دارد و به عنوان یک روش بی‌خطر تلقی می‌شود. این روش از دهه 1970 میلادی در بیمارستان‌ها و حوزه پزشکی ورزشی به کار گرفته شده است و بیماران زیادی از تزریق پی آر پی در زانو نتیجه مثبت گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: پی آر پی زانو + فیلم پی آر پی زانو

تزریق‌ PRP به خصوص برای کنترل دردهای مرتبط با آرتروز زانو مؤثر بوده و می‌تواند نیاز به مصرف داروهای ضدالتهاب یا داروهای قوی‌تر را کاهش دهد.

از سوی دیگر این روش برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی از جمله پارگی‌ روتاتور کاف، خار پاشنه مزمن (پلانتار فاشئیت)، آسیب‌های رباط صلیبی قدامی (ACL) و استئوآرتریت زانو بسیار کارآمد است.

بسیاری از بیماران اعلام کرده‌اند که نتایج مثبت تزریق PRP به زانو در طولانی‌مدت حفظ می‌شود و بعد از یک یا دو جلسه درمان تا یک سال یا بیشتر اثربخش است.

با این حال بسیار اهمیت دارد که معایب و محدودیت‌های این روش نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بیماران بتوانند تصمیم بهتری در مورد درمان زانو درد خود بگیرند.

مزایای پی آر پی زانو چیست؟
مزایای پی آر پی زانو چیست؟

🔵 انواع روش‌ های تزریق پی آر پی زانو

تزریق پی آر پی زانو پلاسما به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و در هر روش میزان تغلیظ پلاکت‌ها، سرعت چرخش سانتریفیوژ و ترکیبات نهایی تزریق اهمیت دارد. برای مثال، در بعضی از انواع پی آر پی، پلاکت‌ها تا ۸ برابر مقدار نرمال خون تغلیظ می‌شوند، در حالی‌که در دیگر انواع این تغلیظ تا ۲ برابر انجام می‌شود.

سرعت چرخش سانتریفیوژ نیز می‌تواند غلظت سلول‌های سفید را تغییر دهد. برای آرتروز زانو، غلظت سه برابری از پلاکت‌ها بدون حضور سلول‌های سفید به عنوان مناسب تلقی می‌شود. تزریق PRP متنوعی وجود دارند که از حجم خون کمی (۲۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر) استفاده می‌کنند و در توانایی جمع‌آوری و تغلیظ پلاکت‌ها بر اساس روش‌ها و مدت سانتریفیوژ کردن تفاوت دارند. این تنوع در غلظت‌های پلاکت‌ها به تفاوت در غلظت عوامل رشد منجر می‌شود.

🔵 تفاوت پی آر پی زانو با سایر روش‌های درمانی 

تزریق پی آر پی زانو با سایر روش‌های درمانی تفاوت دارد و و مهمترین آن عبارتند از:

1- کاهش اثرات درد:

تزریق PRP زانو در هر جلسه درمانی مکمل، درد را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد.

2- بهبود عملکرد فیزیکی:

نسبت به روش‌های دیگر، تزریق PRP به زانو در هر جلسه باعث بهبود عملکرد فیزیکی می‌شود. در نتیجه افراد می‌توانند پس از چند جلسه فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید: هزینه پی آر پی زانو در تهران

🔵 عوارض پی آر پی زانو چیست؟

برخی از بیماران ممکن است از عوارض تزریق پی آر پی زانو پلاسما رنج ببرند و در برخی موارد زانوی فرد ممکن است دچار عفونت شود. اما این عوارض به طور کلی کمتر از عوارض ناشی از سایر نوع تزریق‌ها به نظر می‌رسند.

🚹 با این حال توصیه می‌کنیم در قبال مبلغی که به عنوان این روش می‌پردازید، مراحل درمان را در کلینیک‌های معتبر تحت نظر متخصصان انجام دهید. برای درمان زانو درد شدید می‌توانید به کلینیک پی آر پی زانو دکتر ناصح یوسفی در غرب تهران مراجعه کنید تا با خیال آسوده جلسات درمان را طی کرده و روند بهبود را مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره برای تزریق پی آر پی می‌توانید با شماره‌های زیر در تماس باشید.

دکتر ناصح یوسفی | متخصص طب فیزیکی و توانبحشی

🔵 تزریق پلاسما به زانو چگونه انجام می‌ شود؟

پزشک ابتدا نمونه خون از بازوی شما را جمع‌آوری می‌کند. سپس، این نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا اجزاء مختلف آن جدا شده و محلولی غلیظ حاوی پلاکت‌ها در پلاسما تشکیل شود.

پزشک سپس زانوی شما را بی‌حس کرده و محلول PRP را به داخل مفصل زانو تزریق می‌کند و این مراحل در هر جلسه تکرار می‌شود. پس از تزریق، توصیه می‌کنیم که کمی استراحت کنید و در صورت لزوم برای جلوگیری از خشکی مفصل زانو از رانندگی خودداری نمایید.

تزریق پلاسما به زانو چگونه انجام می‌ شود؟
تزریق پلاسما به زانو چگونه انجام می‌ شود؟

🔵 تعداد جلسات تزریق پی آر پی و قیمت پی آر پی زانو

تعداد جلسات تزریق پی آر پی و قیمت پی آر پی زانو برای درمان زانو  درد متناسب با شرایط و نیازهای هر بیمار متغیر است. عموماً بین یک تا سه جلسه تزریق لازم است تا علائم درد کاهش یابد. برای دستیابی به نتایج بهتر و کاهش التهابات زانو، تمامی مراحل تزریق پی آر پی باید به طور کامل انجام شود؛ چراکه زمان لازم برای ترمیم کامل ناحیه آسیب دیده به حداقل ۶ ماه تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان زانو درد با پی آر پی

🛑 خلاصه مطالب

پی آر پی زانو به عنوان یک روش درمانی نوین برای مشکلات التهابی زانو به ویژه آرتروز از سوی پزشکان متخصص توصیه می‌شود. این روش با استفاده از خون بیمار، نمونه جمع آوری می‌شود و پس از تهیه محلول حاوی پلاکت‌ها در پلاسما به زانوی بیمار تزریق می‌شود.

 

 

هرچند که تزریق پی آر پی به زانو روش ایمن و کم خطری است، اما برای تشخیص دقیق و تعیین روش درمانی مناسب باید با پزشکان متخصص مشورت کنید. کلینیک پی آر پی زانو دکتر ناصح یوسفی یکی از بهترین مراکز درمانی غرب تهران است و می‌توانید طی چند جلسه روند بهبود چمشگیر را مشاهده کنید. برای اطلاع از تعداد جلسات و قیمت پی آر پی زانو می‌توانید با شماره‌های مندرج در سامانه در تماس باشید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت