پی آر پی زانو چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

عمل پی آر پی زانو

پی آر پی زانو روش درمانی موثری است که میزان تاثیر گزاری آن به 85 درصد رسیده است. اگر فیزیوتراپی یا روش های دیگر درمان به کاهش درد زانو منجر نشود بیمار می تواند با پی آر پی عمل زانوی خود را به تعویق اندازد. روش درمانی پی آر پی یکی از روش های درمان مشکلات مفاصل زانو است. این مشکلات عبارتند از التهاب و سائیدگی زانو که با انجام پی آر پی به در مان این نوع مشکلات کمک می کند.

عمل پی آر پی زانو
عمل پی آر پی زانو

🟢 پی آر پی زانو چیست؟

پی آر پی زانو یک روش درمانی نوین است که برای درمان آسیب های زانو انجام می شود. در پی آر چی مقادیر زیادی پلاکت وجود دارد. این پلاکت ها بخشی از خون هستند که می توانند به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کنند. پلاکت با وجود فاکتورهای رشد و پروتئین در زمان ترمیم بافت آسیب دیده عملکرد عضلات و مفصل و کاهش درد محل آسیب، بسیار موثر عمل می کند. برای پیشبرد این روش از پلاکت های خون خود بیمار استفاده می شود. شما با انجام این روش درمان ایمن می توانید از بروز مشکلات حساسیتی و یا انتقال بیماری جلوگیری کنید. در ضمن این روش به سرعت در روند بهبودی کمک خوبی می کند.دکتر ناصح یوسفی

کاربرد پی آر پی

روش پی آر پی به نسبت دیگر روش های تزریقی نتایج خوبی را در بر دارد که این نتایج در بعضی موارد نیاز به عمل جراحی و تعویض مفاصل زانو را به تاخیر می اندازد. پی آرپی زانو برای افرادی که دچار التهاب مفصل و آرتروز زانو شده اند استفاده می شود. همچنین برای اشخاصی که تاندون آنها دچار کشیدگی و آسیب شده، کشیدگی زانو نیز استفاده می شود. از پلاکت ها برای درمان سایر مفاصل نیز استفاده می شود که عبارتست از:

  • آسیب مفاصل شانه، آرنج و دیگر مفاصل
  • درمان آرتروز در مفاصل دیگر
  • سندرم تونل کارپال
  • پارگی و فشار روتاتورکاف
  • کشیدگی های عضلانی
  • پیچ خوردگی و تاندونیت رباط
  • آرنج تنیس
  • درد زانو
  • درد در ناحیه کمر و گردن
  • صدمات رباط صلیبی قدامی
  • بی ثباتی در مفاصل مختلف
  • درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی
  • پیچ خوردگی و کشیدگی
  • درد در مفاصل
عمل پی آر پی زانو
عمل پی آر پی زانو

عمل پی آر پی

مراحل عمل پی آر پی بدین صورت است که ابتدا از فرد بیمار نمونه خون گرفته می شود. در مرحله بعد خون را در دستگاه سانترفیوژ قرار می دهند تا با چرخش خون پلاکت ها از سایر سلول های خون جدا شوند. در مرحله بعد پلاکت هایی که دارای پروتئین های متعددی به اسم فاکتور رشد هستند را دوباره به زانو تزریق می کنند. این تزریق باعث می شود محل آسیب برای بهبود و تحریک بازسازی آماده شود. تزریقات زانو با توجه به میزان آسیب سنجیده می شود و ممکن است این عمل طی یک یا چند جلسه انجام پذیرد. زمان تمام این مراحل در حدود نیم ساعت است.

بیشتر بدانید: سلامت بیشتر با استفاده از ابزارهای تکنولوژیک

مراحل بعد از عمل

بعد از اینکه تزریق و یا عمل انجام شد فرد بیمار در محل تزریق احساس درد می کند که این درد برای فرد بیمار درد طبیعی محسوب می شود. این درد ها بیانگر شروع پروسه درمان و سازگاری با بدن است. در  اوقات بعد از عمل بهتر است با استفاده از نوشیدن مقادیر زیادی مایعات و آب بدن خود را هیدراته کنید تا مراحل بهبود به بهترین شکل کامل شود.

مراقبت بعد از عمل

برای اینکه بعد از عمل پی آر پی زانو به نتایج مورد دلخواه خود برسید باید موارد زیر را رعایت کنید: 

  • تا سه روز بعد از عمل نباید یخ و کیسه آب گرم روی محل تریق بگذارید.
  • در روزهای ابتدایی بعد از عمل نباید استحمام کنید.
  • در هفته اول بعد از عمل نباید الکل و کافئین مصرف کنید.
  • روزهای ابتدایی بعد از عمل از استعمال سیگار بپرهیزید.

 

عمل پی آر پی زانو
عمل پی آر پی زانو

شرایط افراد برای استفاده از این روش

در کل نمی توان گفت چه اشخاصی برای درمان به این روش مناسب هستند یا خیر. اما می توان گفت که استفاده از این روش برای درمان چه اشخاصی فایده دارد و استفاده از این روش برای درمان این افراد بسیار موثر و مفید است. در موارد ذیل قبل از عمل به این روش توجه داشته باشید:

  1. سلامتی: اشخاصی که سلامتی کافی دارند می توانند از این عمل نتیجه بهتری بگیرند. به طور مثال اشخاصی که اعتیاد به سیگار دارند و یا بیماریهایی مانند دیابت،  تیروئید، سرطان و یا به دیگر بیماریهای مزمن مبتلا هستند اشخاصی مناسب برای انجام پی آر پی زانو نیستند.
  2. سن: اشخاص می توانند در تمام سنین عمل پی آر پی زانو را انجام دهند.
  3. وضعیت خون: اشخاص با گروه های خونی متفاوت می توانند این عمل را انجام دهند. اما اگر پلاکت خون شخص بیمار از حد معمولی پپائین تر باشد باید فرد بیمار معاینه شوددکتر ناصح یوسفی

عوارض عمل پی آرپی زانو

این عمل ممکن است مانند همه عمل ها و تزریقات عوارضی را داشته باشد. عوارض عمل پی آر پی عبارتند از آسیب به اعصاب اطراف محل تزریق، عفونت، درد شدید و آسسیب به بافت ناحیه تزریق است. شما اگر تزریق را به دست یک فرد متخصص بسپارید می توانید از این عوارض ذکر شده که احتمالی هستند جلوگیری کنید. پ حتما برای تزریق پی آر پی نزد جراح زانو یا دکتر متخصص پی آر پی و فردی که عالم به این علم و مهارت است مراجعه کنید تا از عوارض آن به دور باشید.

مدت زمان بهبودی عمل پی آر پی

زمانی که شما برای بهبود سپری می کنید بسیار ناچیز است و زمان بهبودی شما بسیار سریع می باشد. بعد از انجام تزریق درد و ورم در ناحیه تزریق بعد از گذشت 3 تا 7 روز کم شده و به مدت 3 تا 4 هفته بعد از روزهای ابتدایی درد در محل تزریق به صورت قابل درکی کم می شود. در طی 3 تا 6 ماه نیز عملکرد زانو افزایش پیدا می کند.

🔻 نتیجه

در انتها باید عنوان کرد زمانی که قصد عمل پی آر پی زانو را داشتید به هزینه عمل پی آر پی نیز توجه داشته باشید. قیمت عمل پی آر پی زانو با توجه به تعداد تزریق و نوع تزریق و برند کیت مصرفی در زمان عمل پی آر پی متغیر است و نمی توان قیمت عمل پی آر پی زانو را مشخص عنوان کرد. برای انجام عمل پی آر پی حتما نزد دکتر متخصص پی آر پی زانو و یا جراح متخصص زانو بروید تا از اثر بخشی بهتر این عمل مطمئن باشید. شما با مراجعه به متخصص می توانید از عوارض احتمالی بعد از عمل پیشگیری کنید.

برای دانلود مقاله پی آر پی زانو چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

 

4.9/5 - (10 امتیاز)

8 دیدگاه ها

  • صدیقه علیاری, 24 آبان, 1402 @ 12:34 ب.ظ پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    دکتر یوسفی واقعا در پی آر پی زانو خبره هستن

    • مدیر, 24 آبان, 1402 @ 12:44 ب.ظ پاسخ

      سلام سلامت باشید
      ما سعی می کنیم در مرکز پی آر پی دکتر یوسفی بهترین خدمات را به شما دوستان عزیز ارائه بدیم

  • مجید, 24 آبان, 1402 @ 12:37 ب.ظ پاسخ

    سلام
    من در تمرینات ورزشی از ناحیه زانو صدمه دیدم و وقتی به دکتر یوسفی مراجعه کردم ایشون خیلی خوب به بنده توضیح دادن و بنده را معالجه کردن

    • مدیر, 24 آبان, 1402 @ 12:47 ب.ظ پاسخ

      سلام خدمت شما دوست عزیز
      تزریق پی آر پی زانو حتما با دانش و تخصص باید انجام بشود و به شما هم باید در این خصوص توضیحاتی داده شود تا تصمیم درست را بگیرید.

  • سید مهدی حمیدی, 24 آبان, 1402 @ 12:39 ب.ظ پاسخ

    من عمل پی آر پی همسرم که پیش دکتر یوسفی انجام دادیم راضی هستیم و خسته نباشید بهشون میگیم

    • مدیر, 24 آبان, 1402 @ 12:48 ب.ظ پاسخ

      سلام
      سلامت باشید از شما ممنون هستیم بابت این همه لطف

  • javad akbari, 24 آبان, 1402 @ 12:42 ب.ظ پاسخ

    با سلام خدمت شما می خواستم بدونم این تزریق پی آر پی دردناک یا خطرناکه؟

    • مدیر, 24 آبان, 1402 @ 12:53 ب.ظ پاسخ

      سلام خدمت شما دوست عزیز
      باید در جواب سوالتون بگم که تزریق پی آر پی زانو نه خطرناکه و نه زیاد دردناک. شما می تونید با مراجعه به مقالات سایت ما در این خصوص اطلاعات کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت